به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان جنوبی) سرهنگ رضایی، معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی، در نشست مشترک شورای مدیران راهداری استان با فرماندهان پلیس راه بر ضرورت تعامل میان دستگاههای اجرایی و نیروهای عملیاتی تأکید کرد و گفت: تصمیمات در راهداری زمستانی باید با حوصله، هماهنگی و تعامل کامل اتخاذ شود.
وی موقعیتسنجی را از نکات اساسی در فرآیند تصمیمگیری دانست و افزود: در شرایط خاص و هنگام ارائه خدمات به مردم، رویکرد مبتنی بر صبر، آرامش و همکاری بینبخشی میتواند کیفیت خدمات را بهطور چشمگیری افزایش دهد.
سرهنگ رضایی همچنین بیان کرد: با توجه به امکانات موجود، لازم است تصمیمات بهگونهای اتخاذ شود که بهترین و سریعترین خدمات به مردم ارائه شود.
وی هدف مشترک همه دستگاههای مسئول را ایجاد ترافیک روان و ایمن، ارتقای سطح ایمنی محورها و کاهش سوانح رانندگی در جادههای استان عنوان کرد.
اسداله جلالزاده، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خراسان جنوبی، نیز در این نشست در تشریح برنامههای راهداری زمستانی استان اعلام کرد: راههای خراسان جنوبی از طریق ۳۵ دوربین نظارتی بهصورت آنلاین در مرکز مدیریت راهها رصد میشود.
وی از آمادهباش ۱۸۰ راهدار در قالب طرح زمستانی خبر داد و افزود: طی اجرای این طرح، ۱۵۴ دستگاه ماشینآلات سنگین، نیمهسنگین و سبک، ۳۴ باب راهدارخانه و پایگاه راهداری و همچنین ۳۸ مجتمع خدماتیـرفاهی بهصورت شبانهروزی به کاربران جادهای و هماستانیها خدمات ارائه خواهند کرد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خراسان جنوبی ادامه داد: برای مدیریت شرایط زمستانی، ۱۲ هزار تن شن و نمک در گردنهها و نقاط موردنیاز دپو شده و تیمهای گشت راهداری در سراسر محورهای استان در حال فعالیت هستند.
جلال زاده اضافه کرد: با آغاز هرگونه تغییرات جوی و شروع بارشها، اقدامات پیشگیرانه در کوتاهترین زمان ممکن اجرا خواهد شد.
وی با تأکید بر اولویتبندی درعملیات زمستانی تصریح کرد: راههای شریانی و اصلی نخستین محورهایی هستند که برفروبی، نمکپاشی و عملیات بازگشایی در آنها صورت میگیرد.
جلال زاده با اشاره به اینکه اولویت نخست راهداری، محورهای شریانی و اصلی استان است، یادآور شد: عملیات برفروبی، نمکپاشی و بازگشایی جادهها باید با رعایت استانداردهای فنی انجام شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی همچنین استفاده استاندارد و مدیریتشده از شن و نمک را برای کاهش خسارات و افزایش عمر آسفالت ضروری دانست.
سرهنگ کاظمی، فرمانده پلیسراه استان، نیز در سخنانی بر ضرورت همافزایی دستگاههای فعال در حوزه ترافیک و راهداری تأکید کرد و گفت: همه مجموعههای خدمترسان در چرخه ترافیک، اجزای یک سیستم واحد برای ارتقای ایمنی راههای استان محسوب میشوند.
وی کنترل سرعت را مهمترین عامل در کاهش سوانح رانندگی دانست و افزود: توسعه استراحتگاههای موقت در محورهای استان میتواند احساس امنیت بیشتری برای رانندگان ایجاد کرده و آنها را به توقف و استراحت کافی ترغیب کند.
فرمانده پلیسراه استان شناسایی نقاط حادثهخیز را از اقدامات ضروری عنوان کرد و گفت: لازم است راهداری و پلیسراه در شرایط بحرانی بهویژه هنگام بارش برف و یخزدگی در محورهای شریانی استان حضور مستمر داشته باشند.
وی همچنین بر ضرورت ایمنسازی نواحی پرتگاهی و نقاط پرحادثه تأکید کرد و جلوگیری از تردد شبانه ناوگان حامل مواد خطرناک را از الزامات مدیریت ترافیک استان برشمرد.
سرهنگ کاظمی با اشاره به رویکرد راهداری زمستانی خاطرنشان کرد: در شرایط برف و یخبندان، باید از تردد تریلیهای تکمحور جلوگیری تا ایمنی تردد در محورهای استان به شکل مطلوب تأمین شود.